Thursday, December 16, 2010

MAKSUD SEBENAR LAGU 'NO WOMAN NO CRY'

Banyak salah tanggapan berlaku berkenaan lagu ini. Kebanyakan orang fikir kalau tiada perempuan kaum lelaki tidak akan bersedih akibat dikecewakan perempuan. Sungguh jiwang fikiran anda. Ini terjadi disebabkan tiap-tiap hari asyik dengar alunan muzik jiwang karat di radio. Pemikiran  yang sangat dangkal ini menjadi punca mengapa orang orang Melayu susah nak maju.

Lagu Bob Marley ini menceritakan kalau tiada perempuan di dunia ini, orang lelaki akan berbalah dan berperang sesama sendiri. Dunia tidak mungkin menjadi aman. Sebab naluri lelaki sangat ego untuk menangis dan tidak akan menangis. Disebabkan tangisan perempuanlah jiwa lelaki menjadi lembut. Itu adalah lumrah lelaki. Bila lelaki tertewas dengan tangisan perempuan, akan timbul perasaan belas kasihan dan toleransi. Justeru dunia ini akan jadi lebih aman. Itu saja.


Said I remember when we used to sit
In the government yard in Trenchtown
Oba, ob-serving the hypocrites
As they would mingle with the good people we meet
Good friends we have had, oh good friends we've lost along the way
In this bright future you can't forget your past
So dry your tears I say

No woman, no cry
No woman, no cry
Oh my Little sister, don't she'd no tears
No woman, no cry

P/S: Fahami betul-betul lirik di atas. Lagu jiwang ke ni?

1 comment:

  1. Bro maksud lagu ni sebenar nye no,woman dont cry...tp dialek jamaica no woman no cry..lagu ini bermaksud memujuk kaum wanita supaya kuat dan jangan menangis menghadapi situasi yang sukar di jamaica ketika itu. Masalah ekonomi,jenayah,pengangguran dan ketidakadilan sosial yg tidak di tangani dgn betul oleh kerajaan

    ReplyDelete